Na ulicy Śródmiejskiej trwa budowa pierwszego w Kaliszu kontrapasa dla rowerów, który już wkrótce ma zostać oddany do użytkowania.
Ponieważ to pierwszy tego typu „zwierz” w naszym mieście, postanowiliśmy podpowiedzieć, jak już wkrótce uczestnicy ruchu drogowego będą się mogli poruszać ul. Śródmiejską samochodem, rowerem i pieszo.
Inwestycja została zgłoszona i wygrała w Funduszu Obywatelskim, rozpisanym w 2014 roku. Kontrapas wpisuje się jednak w założenia Gminnego Programu Rewitalizacji, który po ponad rocznych konsultacjach z mieszkańcami i spotkań z ekspertami został uchwalony przez Radę Miejską w lipcu 2017 roku. Za jeden z pięciu głównych celów w Gminnym Programie Rewitalizacji mieszkańcy uznali poprawę funkcjonowania systemu transportowego, a w jego ramach za najważniejsze trzy kwestie:
- ograniczenie ruchu samochodowego w ścisłym Śródmieściu,
- stworzenie systemu parkingów buforowych i ograniczenie parkowania w ścisłym Śródmieściu,
- poprawę i rozbudowę infrastruktury transportu pieszego (deptaki) i rowerowego (spójny system dróg rowerowych).
Wraz z budową kontrapasa oraz realizacją zarządzonej przez prezydenta koncepcji tras rowerowych mieszkańcy Kalisza zyskają wkrótce więcej alternatyw poruszania się po mieście, co wydaje się najważniejsze i najpilniejsze w transportowej rewitalizacji. Kiedy część mieszkańców Kalisza będzie mogła bezpiecznie przesiąść się na rowery i używać tego środka transportu jako szybszego i tańszego, w niedalekiej przyszłości w Kaliszu będziemy mogli zaobserwować nie tylko zmniejszenie się korków, ale także m.in. zmniejszenie smogu, uspokojenie ruchu czy nawet ożywienie Śródmieścia i okolic.
Zapraszamy do obejrzenia odcinka „Co to jest za zwierz, ten kontra pies?”
Zapraszamy do przeczytania także innych artykułów o miejskiej rewitalizacji:
„Kto daje i odbiera, ten dostanie rózgę”, czyli Ratusz móvie o rewitalizacji
Program rewitalizacji idzie do szuflady?
